На 06.03.2012 г. галерия "Стойчев" представи пролетната си изложба
"Празник на Пролетта и Възраждането". Изложбата включи около 60
произведения картини, скулптори, иконопис от 37 автора. Тя показа
няколко неща: най-важното от тях е, че затвърждава мнението за
собственика u Красимир Стойчев в това, че става все по-добър галерист,
познава и добре се ориентира в тази материя и не отстъпва на
"професионалистите". Тя е показател, че той поддържа тесни контакти с
художници и скулптори, познава творчеството им, което е гаранция за
по-дълготрайна съвместна работа. Но за изложбата.
Ще започна със Стефан Качаков и неговата картина "На другия бряг".
Качаков и тук остава верен на себе си. Отново той ни поднася един
изключителен пейзаж с характерните за него мистика и тема за философски
размисъл. Този бряг на който сме, е ясен. Другият ни вълнува и привлича.
Той... другия бряг дори ни даде и Колумб... А може би това е нашият
бряг. За едно ново начало... Но брегът не се вижда. Той е в някаква
сиво-бяла пелена. И няма как да стигнеш до него ако не преодолееш
препятствието - реката. Да. Първо е препятствието, изпитанието и след
това идва спасителния бряг. А може би е брегът... за следващото житейско
изпитание, което може да е по-тежко и по-трудно.
„На другия бряг” – Стефан Качаков
Ще премина към "абстрактната" Дона Неделчева с нейната картина
"Празник". Тя и тук е абстрактна но и не чак толкова, много
по-разбираема е. Посланието u е съвсем ясно. Все пак ми се струва, че
ако в букета имаше повече бяло, асоциацията с мартенските празници щеше
да е още по-голяма. А всъщност този "абстрактен букет" носи в себе си
много топлина и нежност, любов и благодарност. Но все по-рядко си
подаряваме букети цветя. Нали!
„Празник” – Дона Неделчева
На една друга картина и художник на които искам да се спра: това е
"Очакване" на художника Христо Крушков. Една много характерна, самобитна
и впечатляваща картина. Интересна с внушението което постига в това
композиционно решение. Самобитна със старата българска къща, напомняща
много на къщите в стария Несебър с характерните морски елементи. И на
заден план морето, което в далечината просветлява вече. И тази тънка
Луна която избледнява все повече. Да... В очакване на утрото сме, на
новия ден, на нови надежди а... може би на нова любов... Но то
*Утрото*... е още далеч. Да Зорницата я няма вече... Засега само се е
зазорило...Или пък са първи петли пропели... Кой да знае? Как е хубаво
да дочакаш утрото на новия ден, да благодариш на Бог, че си се събудил и
усетиш прохладния полъх на морето. Да усетиш че си жив, че още
живееш... Толкова много свежест и оптимизъм има в тази картина.
„Очакване” – Христо Крушков
Не мога да подмина и Боряна Чапърова с нейните две картини: "Всяка
пролет едно" и "Всяка пролет две". Посланието в тях е видимо от пръв
поглед - две половинки стоплени от пролетта и любовта се сливат за да се
получи едно ново цяло, устремено с криле към висините... Пестеливата на
топли цветове Боряна този път е показала повече щедрост, особено във
втората си картина "Всяка пролет две". Тази топлина, любов, аз я
почувствах от това розово - плаха, нежна и ранима. Не я усетих бурна и
изгаряща. Но художничката търси, експериментира...
„Всяка пролет две” – Боряна Чапърова
„Всяка пролет едно” – Боряна Чапърова
Наред с всичко останало не може да подминем художника Румен Малчев и
неговите две картини:"Облечен спомен" и "Подари любов". Две наистина
оригинални и впечатляващи картини. Картините са максимално изчистени, а
образите опростени. Оригинално хрумване да отъждествиш спомена и да го
материализираш по този начин. В картината има и достатъчно други
елементи - странна фигура на един крак, може би кукер, плаващи или
"хвърчащи" риби, които ни показват, че става дума за нещо нереално,
нематериално. Защото той, споменът е субективен образ, на отминали във
времето действителни събития. Или това е нещо като DVD съхранено в
съзнанието ни. Но представяйки го по този начин Малчев остава на зрителя
сам да реши къде да се върне в спомените си: в детството, при баба и
дядо на село, на празници или в моменти на радост, тъга и страдание.