... че и ний сме дали нещо на светът и на вси славоне книги да четат. Иван Вазов
24 Май е празник на славянската писменост, на
българската просвета и култура. Той е празникът, който се чества от
най-дълго време в близката ни история - 162 години.
За първи път на 11 май 1851 г. в епархийското училище
`Св. Св. Кирил и Методий` в гр. Пловдив по инициатива на Найден Геров
се организира празник на Светите братя Кирил и Методий - създатели на
славянската писменост. През 1857 година този празник на Св. Св. Кирил и
Методий започва редовно да се отбелязва в Пловдив, Цариград, Шумен, и
Лом. Денят 11 май не е случайно избран от Найден Геров - това е общият
църковен празник на двамата светии.
Най-ранните данни за отбелязване на 11 май като ден на Светите
равноапостоли и славянобългарски просветители Кирил и Методи датират от
XII век, като те са признати за светци още в края на IX век. Поотделно
паметта на Св. Кирил се отбелязва на 14 февруари, а на св. Методий - на 6
април (дните на тяхната смърт). Светият Всеруский Синод по повод
празнуването хилядогодишнината на Моравската мисия на Св. Св. Кирил и
Методий взема следното решение: `За спомен на хилядолетието, откакто
първоначално бе осветен нашия бащин език чрез Евангелието и Христовата
вяра, да се установи ежегодно, започвайки от тази 1863 г. 11 май, като
църковен празник на преподобните Кирил и Методий!` След това празникът
се чества във всички православни славянски страни.
Общият празник на Св.св. Кирил и Методий се чества от
българската църква и през следващите векове, а през Възраждането се
превръща и в училищен празник на буквите, създадени от Кирил и Методий.
Това тържество, изразявящо духовните въжделения на българите за църковна
независимост, просвещение и националновъздигане. Празникът на Св. Св.
Кирил и Методий се отбелязва през Възраждането не само в българските
земи, но и зад граница - сред възрожденската ни имиграция в Румъния и
Русия, сред българските студенти в чужбина, сред българите, заточени в
Диарбекир. Възторженото честване от всички българи на празника на
светите братя Кирил и Методий е свидетелство за жаждата на българина за
просвета и наука, за национално самоопределение и бързо икономическо и
културно възмогване.
През 1892 г. Стоян Михайловски написва текста на
всеучилищния химн, познат на всеки българин с първия си стих `Върви,
народе възродени`. Химнът е озаглавен `Химъ на Св.св. Кирилъ и Методи`
и включва 14 куплета, от които ние днес изпълняваме най-често първите
шест. Панайот Пипков създава на 11.05.1900 г. музиката към химна. Ето
първите два куплета от оригинала на химна с нормите на тогавашния
правопис:
Днес 11 май се чества като църковен празник на
светите братя Кирил и Методий, докато 24 май се е утвърдил като празник
на славянската писменост, българската просвета и култура.
24 май като празник на славянската писменост и на
светите братя Кирил и Методий се отбелязва днес и извън България - в
Русия той се чества за първи път през 1986 г. По инициатива на
мурманския писател Виталий Маслов. В Мурманск е най-северната точка,
където има паметник на Св. Св. Кирил и Методий.
24 май е празник, какъвто нямат другите народи по
света - празник на писмеността, просветата, културата. Празник на
духовното извисяване, на стремежа към усъвършенстване чрез постиженията
на науката и културата. Буквите, създадени от Кирил и Методий,
преводите, които правят на най-важните богослужебни книги, защитата на
правото на всеки народ да слави Бога на своя език, са от историческа
значимост не само за формиране на българския народ и за неговия
просперитет. Делото им е високохуманно и демократично, всеславянско,
служещо на великата общочовешка идея за равенство на всички духовната
област.
Безспорен факт е, че Константин-Кирил Философ създава
азбуката и първите преводи на богослужебните книги на славянски език.
Един обаче от най-интересните и нееднозначно решени въпроси е
създаването в относително кратък период на две славянски азбуки - глаголицата и кирилицата. Не съществува и абсолютно единна позиция по въпроса, коя от тях е създадена от Константин-Кирил.
Кирилицата е хронологически втора по своята
поява според по-разпространената от двете хипотези относно авторството
на двете азбуки. Звуково и графически тя се базира на гръцкия унциал.
Според тази хипотеза неин създател е Климент Охридски като ученик на
Константин-Кирил, като в знак на почит към учителя си Климент нарича
азбуката на негово име. Преобладаващата част от учените свързват
авторството на глаголицата с Константин-Кирил. Тя отговаря на
звуковия състав на българския език, има оригинална графика и някои
изследователи сочат, че начертаването на буквите следва т.нар. златно
сечение (отношението на малката страна е както отношението на голямата
към цялото). Между глаголицата и кирилицата съществува известна
приемственост, но и съществени различия. Кирилицата измества бързо
глаголицата най-напред в Източна България и най-вече в столицата
Преслав. В Охридската школа (Западна България) тя има по-широко
разпространение и се използва по-дълго. В някои манастири по
адриатическото крайбрежие на Хърватско глаголицата се използва като
тайнопис чак до XIX б.
Според втората хипотеза Константи-Кирил Философ е
автор и на двете азбуки, което от своя страна води до допускането, че
той два пъти е превеждал основните богослужебни книги: през 855 г.
Създава кирилицата чрез известно пригаждане на гръцкото писмо за нуждите
на славянската реч, като след това превежда и богослужебните книги за
нуждите на българките славяни по поречието на р. Брегалница (в
североизточна Македония), а през 862-863 г. Създава глаголицата и
преписва преведените преди това книги, като основната цел е да придаде
общохристиянски характер на мисията си във Великоморавия.
Днес на кирилица пишат не само българите, но и
сърбите, черногорците, руснаците, украинците, белорусите, както и още
много не славянски народи от бившия Съветски съюз, а също и монголците -
общо приблизително около 200 милиона души.
Делото на Кирил и Методий бива продължено от техните
ученици Климент, Наум, Ангеларий, Горазд и Сава, които, идвайки в
България, намират подкрепа за своето дело от българския цар Борис I.
Всеки от петимата ученици има свой църковен празник, като освен това
честваме общия църковен празник на двамата първоучители Кирил и Методий и
петимата техни ученици всяка година на 27 юли. Празникът се нарича
Свети Седмочисленици. В едноименната софийска църква като безценна
реликва се пази част от ръката на Св. Климент.
За Светите братя Кирил и Методий и тяхното дело:
Тропар на светите Братя
Яко Апостолом единонравни и словенских стран
учителите Кирилле и Методие Богомудрии, Владико всех молите, вся язика
словенския утвердити в Православии и единомислии, умирити мир и спати
души наша...
Из Житието на Св. Константин-Кирил Философ
Когато Философът беше във Венеция, епископи, попове и
черноризци налетяха на него като врани на сокол и подигнаха триезичната
ерес, говорейки:
- Човече, кажи ни, как тъй ти сега си създал книги на
славяните и ги поучаваш? Тях не е изнамерил по-рано никой друг: нито
апостолите, нито римския папа, нито Григорий Богослов, нито и Йероним,
нито Августин? Ние знаем само три езика, с които е достойно да славим
Бога в книгите: еврейския, гръцкия и латинския.
Философът им отговори:
- Бог не изпраща ли дъжд еднакво на всички? И не
дишаме ли еднакво всички въздух? И как вие не се срамувате, като
признавате само три езика и като повелявате всички други народи и
племена да бъдат слепи и глухи? Пояснете ми, Бога за безсилен ли
смятате, та той не може да даде всичко това, или завистлив, та не желае?
Че ние познаваме много народи, които разбират книги и които славят
Бога, всеки със своя език...
Черноризец Храбър (IX-X в.) Из `За буквите`
И така, изпърво славяните нямаха книги, но с черти и резки четяха и гадаеха, бидейки още езичници.....
Подир това човеколючивият Бог: Смили се над
славянския род, та му изпрати Св. Константин Философ, наречен Кирил, мъж
праведен и истинолюбив, който им сътвори тридесет и осем букви...
А славянските книги сам Константин, наречен Кирил, и
буквите сътвори, и книгите преведе за малко години, а онези мнозина,
седем души, за много години техните букви наредиха, а седемдесет души
направиха превода. За това славянските букви са много по-свети и повече
за почит, защото свет мъж ги е сътворил, а гръцките - елини езичници.
Д-р В. Сл. Киселков Из `Трям за българските апостоли. Славянските първоучители`
Велико и свято е делото на Кирил и Методий, обаче, не
само поради благодатните си последици за нас и за славянството изобщо;
велико е то и като личен подвиг, какъвто нему равен, невъзможно е да се
намери в историята на народите.
Проф. Георги Бакалов Из `Старобългарската писменост и европейската култура`
Създаването на първообразната глаголическа азбука и
възникналата поради нея писменост е не само пробив в трипластовата броня
на европейската рутинна традиция. Сътворената от светите Братя азбука е
езиков феномен с премислена структура и ясна филологическа концепция.
Тя е най-значимият факт в културната събитийност на деветия век, защото
формира един литературен език на народна основа. 38-те буквени знака
изразяват силабиката на славяноезичната реч до най-малките й нюанси. С
това се конституира наличието на едно фонетично езиково богатство, което
без типичните си изразни средства би загубило специфичното си звучение.
Материала подготви доц. д-р Красимира Алексова, Катедра по български език, СУ "Св. Климент Охридски"
|